Zijn er verschillende denominaties binnen het huis van gebed?

Niet echt, maar toch wel een beetje. Zowel in Azië als Afrika zijn er diverse gebedsbewegingen en gebedsdenominaties, bijvoorbeeld het gebedsnetwerk van Kimuli uit Oegenda. Maar in Nederland zien we op het gebied van gebedshuizen vooral 2 belangrijkste stromingen, die steeds meer samengaan en samenwerken. Beide bewegingen zijn zo’n 15 jaar geleden ontstaan en zijn geïnspireerd door Graaf van Zinzendorf en de  Moravies uit Hernhut. Je hebt 24/7 van Greig uit Engeland. Deze gebedsbeweging richt zich op vooral op intimiteit met God, eenheid tussen kerken, bidden voor elkaar, bidden voor plaatselijke problemen, bidden voor ongelovige buren , bidden tegen onrecht, etc. De gebedsstructuur is vrij ontspannen en spontaan, er is veel ruimte voor creativiteit en afwisseling. Het is een zeer laagdrempelige gebedsbeweging, waarin veel randkerkelijke en ongelovige opnieuw of voor eerst in aanraking komen met Gods liefde. Er is veel aandacht voor vriendschap en relatie. Je hebt ook de IHOP gebedsbeweging van Bickle uit Amerika. Deze richt zich meer op diepgang met God, identiteit, discipelschap, eindtijd, intimiteit met Jezus, Israel en grote landelijke problemen. Het is een beweging die vooral veel bezig is met voorbede voor anderen bedieningen, mensen, organisaties en gezinnen. Deze beweging wil vooral het lichaam van Christus helpen om te groeien in om volwassenheid. In Nederland heb je gelukkig ook nog verschillende andere acties, dagen of weken van bidden – vasten en aanbidding.

Was this answer helpful ? Yes / No